מה בין דמי חנוכה לבין חינוך פיננסי?

חנוכה, חג האור!

מדוע , בין יתר מנהגי החג, נהוג לתת לילדים דמי חנוכה? הגרסאות רבות: החל מלהבדיל אותנו מהנוצרים במתן מתנות בחג המולד ועד ללמד את הילדים מצוות נתינת צדקה.

חג החנוכה יכול להוות הזדמנות מצוינת עבורנו, ההורים, להסביר לילדים את המשמעות של הכסף, כיצד הוא נוצר והכי חשוב- כיצד להשתמש בו בתבונה! חינוך וידע פיננסי נכונים יתרמו לעצמאותם הכלכלית של הילדים ויגבירו את רווחתם הכלכלית בעתיד. אנחנו, בשיעורים לחינוך פיננסי בבית הספר, מדברים רבות על ערכים חומריים מול ערכי התנהגות, על ניהול נכון של המשאב הכספי בצורה המיטבית, על ההבדל בין "רוצה" ו"צריך", על המשמעות של חסכון לטובת מטרות עתידיות ועוד.

אז כיצד ננצל למשל את דמי החנוכה ללימוד יסודות התנהלות כלכלית נכונה? קבלו 8 עצות בהתאמה לשמונה נרות החג.

אפשר לומר כי "לזה אין לי תקציב כרגע"

חסכון במקום מתנה: תנו לילדכם דמי חנוכה וצרפו להם קופת חסכון קטנה (עם הילדים הצעירים יותר – אפשר להכין קופה home made ולהרוויח עוד זמן איכות יחד…). תנו לילד את החופש לבחור מה לעשות עם כספו, אך הסבירו לו כי מתוך דמי החג ניתן גם לחסוך (למשל כדי לקנות בעתיד משהו גדול יותר ). דברו עם הילדים על מטרות לעתיד (רכישה של פריט, שירות או חוויה) ועל הצורך להנות עכשיו אבל לשמור לעתיד לטובת הגשמת מטרות נוספות.

ערך הכסף : למדו את הילדים מהו ערכו של הכסף שברשותם: בחרו פריט או שניים שהילדים אוהבים ובדקו את מחירו. בדקו יחד האם יש לילד מספיק כסף לרכוש את הפריט, האם אפשר לרכוש פריט זהה במחיר נמוך יותר, כמה כסף יידרש על מנת לרכוש את הפריט הרצוי ועוד.

מכיוון שיש לילד תקציב נתון, אל תתפתו לתת לו הלוואה

סדרי עדיפויות : כיוון שיש לילדים סכום כסף נתון, שלא מאפשר לקנות את כל מה שהיו רוצים לקנות, הם צריכים ללמוד להחליט מה הם מעדיפים. דברו איתם על ההבדל בין "רוצה" ל"צריך". מה יותר חשוב ומתי, איך נחליט מה לקנות ומה המשמעות של כל החלטה. עזרו לילדים לעשות רשימה של סדרי עדיפויות ולתכנן את ההוצאות שלהם בהתאם.

מסגרת תקציב: מכיוון שלילד יש תקציב מוגדר (דמי הכיס, מתנות בימי הולדת, הכנסה מעבודה) – אל תתפתו לתת לו "הלוואה" לרכישה גדולה יותר. למדו את הילד להסתדר במסגרת התקציב שיש לו: ילדים הם יצירתיים וימצאו פתרונות נכונים וטובים.

עבודה: דמי חנוכה מתנות , דמי כיס הם  "כסף קל" לילדים. זה הזמן לעודד את הילדים להרוויח כסף בעצמם. אפשרויות התעסוקה לנוער היום רבות ומגוונות  (בייבי סיטר, דוגי סיטר, שיעורים פרטיים, מחזור בקבוקים ועוד…). בחרו את ההוצאות שיעברו לאחריות הילד על מנת לעודד אותו לעצמאות כלכלית.

צרכנות נבונה: למדו את ילדכם להשוות מחירים, הן בין מוצרים דומים והן בין חנויות דומות. הסבירו להם ממה נובעים ההבדלים,  הסבירו להם כיצד אתם בוחרים את קניותיכם- מה חשוב ועל מה ניתן לוותר. זכרו שאתם משמשים לילד דוגמא אישית ומודל חיקוי.

בחרו את ההוצאות שיעברו לאחריותו כדי לעודד אותו לעצמאות כלכלית

שיח פתוח בבית: כסף הוא עניין מסקרן. שתפו את הילדים בהוצאות המשפחתיות, הקבועות והמשתנות. למדו אותם כי יש אירועים לא צפויים אליהם נדרש להתכונן מראש. שתפו אותם בסוגיות תקציביות, קראו כותרות כלכליות יחד ודברו עליהן, הראו להם איך הדברים קורים באמת.

נימה אישית: כסף הוא עניין אצל בני נוער. אם נחביא את השיח לגביו, נחסוך מילדינו את היכולת לקחת אחריות כלכלית. ילדים עובדים מעריכים יותר את הכסף בו הם משתכרים. ראו בזה הזדמנות טובה. כאשר ילדכם מבקש דבר מה, אפשר לומר כי "לזה אין לי תקציב כרגע" – שדרו לו כי אתם שולטים במצב, עשיתם תכנון תקציב וסדרי עדיפויות, ויש מסגרת שלא חורגים ממנה. כל ילד צריך גבולות, גם בתחום הזה.

והכי חשוב, שיהיה חג של אור !

הכותבת : יפעת בכר, מלמדת "חינוך פיננסי" וגישור בתיכון אית"ן. בהכשרתה מאמנת ויועצת לכלכלת המשפחה, מעבירה סדנאות, מלווה משפחות לשינוי מצב כלכלי.

קישורים מהירים

פייסבוק ביה״ס

אינסטגרם ביה״ס

לוח שיעורים

8:00-8:40 שיעור 0

8:40-9:30 שיעור ראשון

9:30-10:15 שיעור שני

10:15-10:30 הפסקה

10:30-11:10 שיעור שלישי

11:10-11:50 שיעור רביעי

11:50-12:20 הפסקה

12:20-13:00 שיעור חמישי

13:00-13:45 שיעור שישי

13:45-13:55 הפסקה

13:55-14:35 שיעור שביעי

14:35-15:20 שיעור שמיני