בחירה : ערך, מטרה ואמצעי

לפני חמש שנים יצאנו למסע למידה מעמיק וגילינו את הבחירה כאמצעי וגם כמטרה.

התחלנו עם מודל 40-40-20 של מיכל זק (בית ספר מבוסס בחירה) ומאז חידדנו, דייקנו, התנסינו, וכל העת אנו מעמיקים את התודעה של הבחירה, הן בקרב המורים והן בקרב התלמידים.

אנו משתדלים לייצר הזדמנויות רבות לבחירה וברבדים שונים: בתוך השיעור, בתוך המשימה, בין השיעורים, בין סגנונות למידה, בין תכנים ובין אופני למידה.

למדנו כי הבחירה מאפשרת לקיחת אחריות רבה יותר ללמידה על ידי התלמיד ויש לה חלק משמעותי בהעלאת המוטיבציה ללמידה. היא גם מחזירה אחריות, סמכות ואוטונומיה למורים ומאפשרת מעבר הדרגתי ללמידה רב תחומית. בנוסף לכך, יש לה תרומה רבה לתחושת השלוֹמוּת (WELL BEING) של הלומדים ושל המורים.

כיצד הבחירה באה לידי ביטוי? להלן חלק ממופעי הבחירה בתיכון אית"ן:

בחטיבת הביניים יש רצועות בחירה במערכת – המורים בוחרים מה ללמד והתלמידים בוחרים מה ללמוד. הקורסים מביאים לידי ביטוי גם צרכי גוף ונפש וגם צרכים אינטלקטואליים מגוונים. חלק מהקורסים סמסטריאליים, כך שניתן ללמוד שני קורסים במהלך השנה, וחלק מהקורסים שנתיים. בהשכלה כללית בשכבה י' בוחרים קורסים (פנים אל פנים או מקוונים), באנגלית התנסינו בקורסי בחירה בשכבות ט'-י', בערבית בוחרים תכנים והתמחויות, בשיעורי עברית התלמידים בוחרים נושאים לכתיבת מאמר, בחדר המורים – המורים בוחרים מה ללמוד וכיצד להתפתח מקצועית בהשתלמות הבית ספרית. בשלל המקצועות בוחרים בתוך אירועי הערכה, בתוך משימות. לפעמים בוחרים כיצד לעבוד – לבד או בקבוצה, לפעמים בוחרים נושא, לפעמים בוחרים שאלות בתוך משימה… משתדלים לבדוק כל העת מתי הבחירה משרתת אותנו לטובה ולזמן אותה, ליצור אותה ולתווך אותה.

איך בוחרים נכון?

אין לכך תשובה אחת אחידה ונכונה. אנו שונים זה מזה בשיקולים שלנו: נטיית לב, סקרנות, כישרון, תועלתנות, שאפתנות, המלצה או לקיחת סיכון. אנחנו משתדלים ללוות את הבחירה בדיאלוג ובתהליך של חשיבה משותפת.

מה עוד למדנו על הבחירה?

  • בחירה מאפשרת לייצר ציר התפתחות אישי רב גוני ומותאם אישית – פרסונליות
  • בחירה היא תהליך המלווה בדיאלוג וברפלקציה מתמידים – כישורי תכלול
  • בחירה נותנת מקום גם למצוינות שאינה מדעית ובמגוון תחומים – שוויון הזדמנויות
  • בחירה מאפשרת גם למי שאינו מצטיין, לבחור במסלול מצוינות – שוויון הזדמנויות
  • בחירה מונעת היווצרות של קבוצה "מיוחסת" ומסייעת במניעת "פערי מעמדות".
  • לבחירה יש יכולת תנועה המאפשרת גם התמודדות מדודה עם אי הצלחה.
  • בחירה מגבירה את העיסוק בנושא האחריות.
  • בחירה מאפשרת לתלמידים לגלות בעצמם מצוינות שלא הכירו בעצמם, אם בזכות שוויון ההזדמנויות, אם בזכות מגוון תחומי האפשרויות למסלולי מצוינות ואם בזכות הלמידה בקבוצת השווים ה"דוחפת למעלה".
  • בחירה מאפשרת ללומד למצוא עניין ומשמעות במערכת השעות שלו, ולתת לו תחושת אוטונומיה ועצמאות במערכת שנתפסת מגבילה וכפויה. העיסוק במשמעות הוא אבן יסוד בבניית רווחה אישית ונפשית.
  • בחירה מאפשרת לתלמידים לרכוש חברים שונים בעלי תחומי עניין דומים, ולהדק קשרים בתוך הקהילה.

כך או כך, אנו מאחלים לכם לבחור את הנכון לכם, ללמוד מתוך עניין וסקרנות, ולשאוף גם למעלה וגם לצדדים, להרחבת האופקים והדמיון.  

הכותבת : שרון דודיק, רכזת עברית, רכזת פדגוגית

קישורים מהירים

פייסבוק ביה״ס

אינסטגרם ביה״ס

לוח שיעורים

8:00-8:40 שיעור 0

8:40-9:30 שיעור ראשון

9:30-10:15 שיעור שני

10:15-10:30 הפסקה

10:30-11:10 שיעור שלישי

11:10-11:50 שיעור רביעי

11:50-12:20 הפסקה

12:20-13:00 שיעור חמישי

13:00-13:45 שיעור שישי

13:45-13:55 הפסקה

13:55-14:35 שיעור שביעי

14:35-15:20 שיעור שמיני