היי ! מישהו שומע אותי?

חשבתם פעם על ההבדל בין לשמוע ולהקשיב? "שמיעה" ו"הקשבה" הן ממש לא אותו הדבר.

שמיעה : תכונה עימה נולדנו והיא היכולת לקלוט ולעבד קולות וצלילים.

הקשבה : היכולת והרצון להבין את הנאמר בצור מכוונת, כאשר אנחנו מעניקים יתר תשומת לב לנאמר.

כמה פעמים אנחנו מרגישים שלא מקשיבים לנו? בבית, בעבודה, מול בני הזוג או הילדים..? כמה פעמים אנחנו מקשיבים באמת למה שקורה סביבנו?

בקורס "גישור" שמתקיים בכיתות ז', למדנו על כללי ההקשבה. מה לעשות ובעיקר מה לא לעשות על-מנת להקשיב לצד השני. אז ריכזנו עבורכם כמה כללי יסוד, שיעזרו לכם להקשיב לילדים (וגם ליתר בני המשפחה..) באופן מדויק יותר.

אני באמת מקשיב לך

צרו עם הדובר קשר עין, הפנו כלפיו את הגוף – כל אלה נותנים תחושה שאנחנו באמת רוצים להקשיב למה שמספרים לנו. (אי אפשר להקשיב ולהתעסק עם הנייד בעת ובעונה אחת).

מדבריך אני מבין ש…

השיקוף, בו אנו חוזרים על מה שסופר לנו, מיועד להראות לדובר שאנחנו מקשיבים לו ומבינים איך הוא באמת הרגיש. חשוב לשקף בטון נעים ולא פוגעני.

צרו קשר עין עם הדובר והפנו את הגוף כלפיו

הפעם אתם לא במרכז..

כמה פעמים סיפרתם משהו ו..הופ!  איזה קטע! גם לשומע קרה בדיוק, אבל בדיוק אותו הדבר ומרגע זה הסיפור עבר אליו? מעצבן נכון? אל תכניסו את עצמכם בתוך סיפור של מישהו אחר.

הכירו בקושי

עם רגשות לא מתווכחים. עם עובדות אפשר.. אם מישהו מספר שהוא חושש, מפחד, מתבייש, דואג, אל תבטלו את הרגשתו. אל תאמרו "קטן עליך" או "יהיה בסדר" הן אמירות שלא מעודדות שיתוף.

שאלו שאלות:

שאלות הבהרה יעזרו לכם להבין את הסיטואציה טוב יותר. כך תתנו לדובר תחושה שהסיפור שלו באמת מעניין או חשוב לנו. שאלו שאלות פתוחות, לא מכוונות, איתן תגיעו לשורש העניין.

היו אמפתיים

נסו לדמיין את עצמכם במצב המתואר. היו אמפתיים, כל אחד חווה את הדברים בצורה אחרת. היו פתוחים לגישות אחרות

שיפוטיות חוסמת הקשבה וגורמת לאחר לא להיפתח אלינו ולא לבטוח בנו.

הקשבה אמפתית https://www.youtube.com/watch?v=nIiWy1klXrA

פתרונות? רק בסוף.

אל תקפצו לפתרונות מהירים וקלים. הקשיבו לסיפור עד הסוף, הבינו מה הצורך האמיתי והיו סבלניים. אולי בכלל לא יבקשו את העזרה שלנו??

מה יוצא לנו מזה אתם שואלים..?

הקשבה נכונה חשובה כי לכל אדם יש צורך בסיסי בהבנה ואמפתיה. כאשר מקשיבים לשני, הדבר עוזר לו וגם לנו לעשות סדר בדברים ולראות אותם מהיבטים נוספים. כמה פעמים למדנו משהו על עצמנו , על ילדנו, דרך הקשבה לאחרים? הקשבה נכונה ואמיתית היא בסיס האמון בין שני אנשים, מחזקת את הקשר ונותנת מענה נכון ומדויק לסיטואציות שעולות. היום, כשילדנו מוקפים בגירויים רבים מסביב (רשתות חברתיות, מתחים בבית-הספר, בין חברים, עם האחים בבית..), היינו רוצים להאמין שבעת צרה הם יפנו אלינו ואנחנו נהיה שם עבורם.

אנחנו נהיה הדמות הזו, אם רק נדע להקשיב באמת.

אז….שמעתם? או הקשבתם?

הכותבת : יפעת בכר, מלמדת חינוך פיננסי וגישור בתיכון אית"ן. בהכשרתה מאמנת ויועצת לכלכת המשפחה, מעבירה סדנאות ומלווה משפחות לשינוי מצב כלכלי.

קישורים מהירים

פייסבוק ביה״ס

אינסטגרם ביה״ס

לוח שיעורים

8:00-8:40 שיעור 0

8:40-9:30 שיעור ראשון

9:30-10:15 שיעור שני

10:15-10:30 הפסקה

10:30-11:10 שיעור שלישי

11:10-11:50 שיעור רביעי

11:50-12:20 הפסקה

12:20-13:00 שיעור חמישי

13:00-13:45 שיעור שישי

13:45-13:55 הפסקה

13:55-14:35 שיעור שביעי

14:35-15:20 שיעור שמיני